Plan filmowy – co zrobić by z niego nie wylecieć!

Przy okazji realizacji ostatniego making of z reklamy Wedla doszedłem do wniosku, że plan filmowy dla fotografa jest niezwykle mało przyjaznym miejscem. Wydaje się, że fotosista ma całkiem miłą pracę, jednak w rzeczywistości często postrzegany jest jako persona non grata. Przychodzisz z zewnątrz, wciskasz się w dziwne miejsca, rozpraszasz aktorów, przeszkadzasz operatorowi i wyjadasz catering 🙂

A tak zupełnie serio realizując takie zlecenie warto znać kilka podstawowych zasad. Reklamy to droga zabawa, dlatego w trakcie zdjęć wszyscy pracują na 1000 procent. Wszystko musi być dopięte na ostatni guzik i niema tam miejsca na nieprofesjonalizm. Przy tego typu produkcjach pracują zawsze najlepsi twórcy na rynku.

Co warto wiedzieć przychodząc na plan filmowy:

Załóż z góry, że na planie zdjęciowym jesteś intruzem. Każda z osób, którą tam spotkasz ma z góry przypisaną rolę. Ciebie traktują jak gościa.

Może ci się wydawać, że wokół panuje bardzo luźna atmosfera i wszyscy dobrze się bawią. Błąd. To tylko gra pozorów. W rzeczywistości każdy oprócz szefa cateringu ma spięty tyłek.

Nie muszę Ci tłumaczyć, że po słowie AKCJA (ang. action) staraj się cicho oddychać, ograniczając zużycie tlenu o połowę. Dobry fotosista, to martwy fotosista 🙂

Pod żadnym pozorem nie stój na kablach i nie rób zdjęć na ujęciach dźwiękowych.

Nie zagaduj reżysera, on ma co robić.

Zdobądź plan pracy, będziesz wiedział kiedy jest obiad 😊

Przy tej produkcji oprócz zdjęć realizowałem również materiał wideo. Czy da się ogarnąć taki plan na dwa fronty? Ja postanowiłem to sprawdzić. Problemem może się wydawać praca na dwóch urządzeniach jednocześnie. Pomaga dobranie sprzętu w taki sposób, aby wspólnie na obydwu kamerach używać tych samych obiektywów. Inaczej także pracuje głowa, gdyż fotografia i film mówią trochę innym językiem, choć pokrewnym. Na szczęście przy tej realizacji nie rejestrowałem dźwięku, dzięki czemu udało się wszystko zrobić bez większych problemów. Poniżej finalny efekt mojej pracy. Materiał powstał w ciągu 6h.

REKLAMA WEDEL – Making of from Marcin Dławichowski on Vimeo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *